lördag 15 augusti 2009

Teresa nr.3-3 Konacha(pulverte)

Jag blev glad när jag själv fick göra Konacha på restaurangen. Vatten & te (konacha) är gratis på sushirestauranger i Japan. Teet var fräscht och bra. Och är det väldigt lyxigt att själv kunna justera hur starkt eller svagt man vill ha sitt Konacha (pulverte). Det är också praktiskt och skönt att kunna fixa dryck på plats själva utan att fråga personalen eller hämta. För restrangen är det lättare att hantera tepulver än teblad som serveras i tekanna. Sedan det är bra att skräpet minskar då man inte använder tepåsar. Men, sådan konacha-självservering gör att gäster stannar längre. Så det är en fråga om vilken koncept man har för sina restranger/butiker m.m.


(Foto: Yuko Ono Sthlm. Två av våra tepulver från Hoshino-Seichaen i Fukuoka. Burken rymmer 35g och engångs-portionpåse rymmer 0,5g. Gott både kallt och varmt.)

Nu finns det många olika tepulver av olika tesorter. Det finns inte bara Sencha-pulver, utan Hojicha, Genmaicha och Bancha m.m. Vissa går lätt att blandas med kallt vatten också. På hotell som jag bodde på i Nara och Fukuoka under teresan, så fanns det olika tepulver, tekoppar samt en enkel vattenkokare i rummet. Det fanns ca 3 olika sorter per person. De smakade helt OK.
Bara på ett av hotellen jag stannade på i Nagoya fanns det bara tepåsar. Teerna smakade oacceptabelt och jag kunde inte ens dricka upp dem. Det kanske också berodde på vattenkvaliteten, antar jag. På ett hotell i Hokkaido drack jag även där påste från ett känt japansk teföretag. Smaken var ok, men synd bara att de innehöll tillsatser (det står c-vitamin, men är faktiskt konserveringsmedel). Alla teer inklusive tepulver som jag väljer/importerar från Japan är helt utan tillsatser. Jag vill ha gott te med god säkerhet!

(Foto: Yuko Ono Sthlm. Till vänster; En av Yuko Ono Sthlms produkter- JAS Senchapulver (Hoshino-Seichaen), Två av pulverte som jag fick på hotell i Japan- JAS Genmaicha (information saknas), Senchapulver med matcha (Itoen). )

Vissa hotell hade söta japanska kakor som välkomstpresent som passar till teer, och tog bort resans trötthet. Det är faktiskt vanligt i Japan.

Om du funderar något pulverte för din verksamhet, så hör du av dig till mig, så kan jag presentera vilka teer som passar just för din situation!

Inga kommentarer: