söndag 2 augusti 2009

Teresa nr.1

Hej.
Nu är jag tillbaka från min senaste Japanresa. Jag vill gärna berätta om resorna som jag gjorde i Japan. Jag börjar med byn Hoshino. Hoshino är en liten by med ca 3000 invånare. I början av juli besökte jag en av mina bästa odlare i Japan, ”Hoshino-Seichaen” i byn Hoshino i Fukuoka på ön Kyushu. Teer härifrån kallas Yame-cha. Jag hade turen att bli bjuden på lunch restaurang Hoshino Furusato. Restaurangen låg högt placerad över byn på en tyst avskild plats bland träd och grönska. Nästan alla restaurangens rätter var gjorda med te som bas, och jag önskar att alla skulle kunna få smaka dessa rätter:

- Matcha-soba (bovete-nudlar smaksatta med matcha):Nuförtiden matcha-soba en populär rätt och gansak lätta att få tag på. Smaken är lite friskare än vanlig soba och färgen är karaktäristiskt grön.

- Ris som är kokat i tevatten på Hojicha: Riset får en fin brun-rosa färg. Den här speciella lukten skapar en god aptit hos många japaner.

- Tempura med Gyokuro-teblad: Jag har smakat och sett Tempura med matcha-pulver tidigare, men den här tempurarätten med färska gyokuro-teblad har jag aldrig stött på tidigare. Det var både fint och gott.

- Matcha-glass med matcha-sås: Ett väldigt lyxigt upplägg och ett bra sätt att använda Matcha på. Lagom söt även med en söt matcha-sås ovanpå. Även efteråt smakade det fräscht.


Mer fortsätter…

Inga kommentarer: