måndag 1 februari 2010

Matkombination




Bilder ovan: JAS Senchapulver i portionpåse, JAS Senchapulver i burk, JAS Senchapulver vattenfärg. De teerna kommer från Fukuoka prefektur i Japan.
Foto: Yuko Ono Sthlm


Tiden går så fort. Hoppas du har haft en bra januari 2010!

Häromdagen hade jag ett samtal med ett par av mina kunder i Göteborg. Vi pratade mycket om vilket te passar till vilka maträtter. De studerar måltidsdesign och är mycket intresserade av kombinationen asiatiskt/japanskt. Till deras lagade rätter passade just Hojicha och Senchapulver perfekt. Deras smakupplevelse stämde bra överens med min rekommendation. Tyvärr kan jag inte gå in i detalj vilka rätter de har, men kan jag säga att Hojicha passar super bra till lite ojliga maträtter även till friterade rätter, och Senchapulver till lite söta kakor m.m. Upplever du samma som jag gör?! Prova olika tesorter och hitta ditt favoritte till olika tillfällen! Som jag sagt tidigare, japanska teer passar lika bra till måltider som att bara drickas utan någonting till.

Inga kommentarer: