tisdag 27 oktober 2009

Ur kundens fråga om Tencha.

Häromdagen fick jag en fråga av en kund som har läst teboken av Mutsuko Tokunaga. Jag vill gärna dela med mig till dig också.

Q. Tencha rullas inte. Gäller det även för Gyokuro? Jag funderar på varför man inte gör det. Vad är effekten eller skillnaden?

A. Angående tillverkningsprocessen:

Tencha rullas inte. Gyokuro rullas. Tencha användas till att göra matcha, genom att det stenmals till pulver. Fördelen med att inte rulla Tencha är att det blir lättare att skilja bort stjälkar och bladnerver, vilka annars är svåra att pulvrisera.


(Foto: Stenmalningsmaskin-modernt. Hos Hoshino-Seichaen, Fukuoka.)

(Foto:Stenmalningsmaskin-manuellt. Togs på Cha-no-Bunkakan " Tes kulturell Museet" i byn Hoshino, Fukukoka. Besökare får faktiskt prova stenmala Tencha med den. Spännande upplevelse, tycker jag. )

Inga kommentarer: