söndag 11 oktober 2009

Har du smakat på matcha-choklad på Nordiska museet i år?

Imorse såg jag en artikel i SVD om chokladfest på Nordiska museet. Reportern skrev om ”JAPANSKT TE-CHOKLAD”. Tyvärr kunde jag inte besöka och reda ut vad det är för något. Men jag tror att det är antingen gjort av matcha-pulverte eller med själva tebladet. Det skulle vara roligt att smaka på ekologiskt matchapraliner här i Sverige.

Själv har jag känt ett ökade intresse för användning av våra ekologiska japanska gröna teer till glas, bakelse, praliner, bröd och kakor m.m. under de senast 3 åren. Några är mycket intresserade av teets färg, konsistens och näring (bl.a. antioxidanter). Det är alltid trevligt och fascinerande att prata med tillverkare av sådana produkter.

Hos Yuko Ono Sthlm finns flera olika teer som passar till tillverkning av både maträtter, desserter och drinkar både för privat och till producent. Tveka inte kontakta mig för mer info! Skriv gärna till info@yukoono.se

Läs mer om artikelen:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3633241.svd


(Bilden: Matchaglass med mörk choklad ovanpå. Produkten heter ”PINO” av MORINAGA MILK INDUSTRY CO., LTD. Det är en av många produkter med japanska grönt te i Japan. Matcha-produkter är populära och vanliga i Japan. )

Inga kommentarer: