måndag 19 oktober 2009

SPORT DAGEN

Måndagen den 12 oktober var det ” Sportdagen" (= Taiku no hi på japanska) i Japan. Dagen är till för att uppmuntra folk att ta sig an någon sport för att bygga en frisk själ och kropp. Under den här helgdagen brukar alla möjliga sportaktiviteter organiseras. Samtidigt kallas hösten ”Aptithöst” (Syokuyoku no aki på japanska), så man blandar god mat & motion på en gång. När jag var barn i Japan, då hade vi ”SPORTFEST” (= Undo-kai på japanska) med hela skolan. Där tävlade man individuellt och i grupp, och sedan åt vi lunch – hemmalagade matlådor med familj och kompisar. Japanskt Grönt te är alltid med sådana tillfällen. Jag brukade ha kallt ”korn-te” (= Mugicha på japanska) i min egen termos, sedan fick jag varmt Hojicha vid lunch. Nu är det kanske gröna teer i pet-flaska som dominerar i vid många familjers gemensamma aktiviteter. (Jag har ingen statistik på det, men de flesta verkar ha pet-flaskor nuförtiden.)

(Bilder: Sportfest organiserades av bostadsförening i en av ort, Hokkaido. )

Inga kommentarer: