torsdag 1 juli 2010

Tankar omkring teutbud på kontor

(Foto: Takeo Chagyo. Fika med Sencha Jyo Kodawari.)

När jag besöker platser som serverar te, då observerar jag vilken typ av teer de har, och hur de serveras, information om just de teerna, och hur de smakar. Det är sådant jag gör både medvetet och omedvetet, en så kallad ”yrkesvana”! Även när jag är på något kontor som jag besöker så observerar jag dryckesvanor och kontorslivet.

Här är några saker som jag ofta upplever på olika typer av svenska kontor (inte hos små, men väldigt stora).

Det finns en toppmodern kaffeautomat som levererar olika typer av kaffe- och chokladdrycker

Bredvid eller på kaffeautomaten kan man välja ett gott vatten med eller utan kolsyra

Det finns tepåsar eller lösviktste med en rund tång bredvid kaffeautomaten. Tevatten använder man från kaffeautomaten (”tevatten”).

Till te kan man ibland få socker eller mjölk

Till varm dryck som kaffe och te, använder man pappersmuggar (oftast inte bio-muggar som bryts ner till 100 % då är de tillverkat av majsstärkelse etc.). Om man har tur, då får man porslinskoppar.

Ibland finns det skedar av plast/metall/trä.

Du som jobbar på kontor, känner du igen det? Och om du är tedrickare hur känner du? Brukar du välja något te från det sortiment efter hur du mår i stunden? Eller brukar du ta med dig något favoritte till jobbet? Jag får ibland höra från folk som inte dricker kaffe eller vill dricka ett gott te, att de inte har något egentligt val på kontoret. Visst kaffetrenden märkbar. Fler människor njuter av olika former av kaffe, så det är en självklarhet för företaget att erbjuda ett brett sortiment av kaffe. Men, nu när gröna tetrenden börjar växa sig stark, finns det mycket att jobba för för att erbjuda ett gott te som kan ge medarbetare och besökare fin energi och hög nöjdhetsfaktor. Dessutom ökar te både koncentration och motivation vilket kan ge ett fint resultat både i företaget och för den egna hälsan!

Inga kommentarer: