lördag 29 november 2008

Hög tid för te (ur DN.BOSTAD 2008-11-28)



Foto: Sencha med matcha, 80g av Hishiwa.

Du som läser DN har säkert sett Yuko Ono Sthlm igår på Bostad sid 2. DN Bostads inredningsreporter Susanna Hellberg skrev om våra japanska ”JAS Sencha med matcha, 80g (av Hishiwa)”. I början av oktober fick jag samtal från Susanna och fick möjlighet att presentera våra teer. Teet som visas i DN är odlat i Kyoto, Japan. Vid första bryggningen känner man Matchas umami (umami är den femte grundsmaken) och livligt grön färg. Vid andra bryggning kan man njuta av Senchas friska doft och djupa smak. Teet innehåller mycket näringsämnen t.ex Katechin och vitamin C. Både Sencha och Matcha är JAS-certifierade, så klart.


Susanna om våra teer:
”Grönt te kom in sent i mitt liv. För att inte falla för alla fin-sorter, kryssar jag mellan alla smaker, för att inte falla i fällan. Titta på förpackningen, så otroligt fin med de japanska tecknen. Jag brukade bälga i mig kaffe i tid och otid, ”But the time, are a-changin”. Just idag är det här favoriten, japanskt, grönt te.”

Tack så mycket Susanna och DN!!

Inga kommentarer: