tisdag 14 december 2010

Amacha finns nu hos Yuko Ono Sthlm!


(Amacha, Foto: Yuko Ono Sthlm)

Första gången jag fick smaka på Amacha var ca 4 år sedan genom vår te-leverantör Hoshino-Seichaen. De hade precis börjat plocka och tillverka egen Amacha där i Fukuoka. Mycket mycket imponerande och överraskande smak. Vilken upplevelse. Mycket sött. Det säg vara några hundra gånger sötare än socker och det känner man verkligen. Men det innehåller inga kalorier.

Mina far-och morföräldrar har visst vetat att Amacha funnits sedan Edo-perioden, eftersom de följer de buddistiska tradionerna också. Jag har inte så mycket traditionell buddism i mitt vardagsliv, speciellt när det gäller ceremonier.

Amacha har hur många egenskaper och användningsområden som helst. Det är fortfarande få odlare i Japan som tillverkar Amacha, så Amacha finns bara i begränsade antal.

Jag har skrivit mer om Amacha på min webbutik. Läs gärna och jag hoppas du blir nyfiken på att prova vår Amacha!

Inga kommentarer: