torsdag 18 juni 2009

Sockerkaka med choklad och matcha och gröna småkakor med tesmak


(Foto: Ryo Ueda http://www.commune-inc.jp/)

Härom veckan hade vi besök av japanska kompisar och då passade jag på att bjuda dem på en sockerkaka smaksatt med matcha och choklad serverad med vispad grädde. Resultatet? Inte så illa! Kakan fick en distinkt matcha-smak och chokladen gav den en extra touch. Vi hade dessvärre ingen finchoklad hemma så jag nöjde mig med chokladdryckspulver. Men det gick det också. För ett perfekt resultat krävs det nog lite experimenterande. Kanske kan man minska på mjölmängden motsvarande temängden, och i stället för vatten tillsätta yoghurt. (Bakpulvret kan då ersättas med bikarbonat.) Jag tillsatte ca 5g matcha till en sats sockerkaka. Prova själva. Det är både lätt och gott!



Ingredienser (välj gärna ekologiska ingredienser!):
2 ägg, 1,5-2dl strösocker, 50g smör eller margarin, 3 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver (eller bikarbonat), 1 dl vatten (eller yoghurt), ca 5g matcha, choklad efter smak. Grädda på 175C i 35-40 min.




(Foto: Yuko Ono Sthlm)


Nu när sommaren (nästan) är här är det dags att fylla på frysen med småkakor. Smaksätt dem med matcha och du får en ny lyxig och spännande smak- och synupplevelse. Jag utgick från ett grundrecept på mördeg och tillsatte ca 2 msk matcha. Nästa gång blir det nog lite mindre mängd matcha för att en lite mildare smak, men de gick åt som smör i solsken. Kakorna passar perfekt med te men de nästan lika goda tillsammans med kaffe.

Inga kommentarer: