onsdag 11 augusti 2010

Tips för dig som reser till Japan under hösten!


(Bild: Yuko Ono Sthlm.)

För dig som är intresserad av japanska teer och teer från andra länder, och ska resa till Japan i slutet av oktober, så vill jag gärna tipsa om att besöka tefestivalen ” World O-CHA Festival 2010” i Shizuoka prefektur.

Där kommer man presentera olika teer från olika områden i Japan, samt från olika andra länder t.ex. Kina, Sydkorea, Taiwan. Du som besökare kan passa på att prova och handla teer och tetillbehör m.m. Under festivalen kommer man utse de bästa teerna från hela världen. Andra intressanta inslag är t.ex. konferenser om ”varför tedrickande är bra för kroppen?”, ”Tekultur i världen och hur framtiden för te ser ut”. Tyvärr kan jag inte ta mig dit i år, men tänker åka dit någon annan gång.

Så om du har möjlighet att åka till Japan i slutet av oktober, besök Festivalen som pågår mellan 28 okt-31okt i Shizuoka. Åk dit och upplev en värld av te mitt i en japansk testad!

Här hittar du mer info: http://www.o-cha2010.jp/english/index.html

2 kommentarer:

sparris sa...

Det kanske inte vore en dum idé att anordna teresor till Japan och låta mässan ingå i besöket?

Personligen skulle jag verkligen tycka om att få se teodlandet på plats!

Japanskt te sa...

Hej Sparris!

Tack för din kommentar.
Jag har haft te-resan länge i tanken, och tittar nu på olika möjligheter.

Tack, det känns bra att få höra din röst som säger att det finns intresse för teresor till Japan.

Du får gärna höra av dig vid frågor eller önskemål.

Ha en trevlig helg.

Hälsningar,
Yuko